Вівторок, 5 Липня, 2022

Деблокада Одеси: як європейські країни шукають способи її оминути

США, Великобританія і навіть лідер однієї африканської країни переймаються тим, що російський флот блокує підходи до Одеси та інших чорноморських портів. Президент Сенегалу Макі Салл, який займає наразі перехідну посаду лідера Африканського союзу (аналог ЄС), був прийнятий 3 червня в Сочі. Метою візиту стала вимога щодо зняття блокади портів, і, як наслідок, відновлення експорту зернових та добрив, що здійснюються через Одесу. Більше на odessayes.com.ua.

Наявні загрози у Чорному морі

Свої послуги з супроводу суден, навантажених зерном, пропонує у ці дні Великобританія. У Лондоні розраховують відправити до нашої акваторії кораблі Королівських ВМС. На сьогодні традиційний шлях зерна, відпрацьований роками, є дуже ризикованим. Ні для кого не секрет, що акваторія Чорного моря усіяна російськими мінами, частина з яких з ряду причин перебуває у вільному плаванні. Для того, щоб убезпечити шлях від Одеси до Босфору, потрібно багато часу, але голод чекати не буде.

Також не є секретом те, що багато країн прогнозують продовольчі проблеми через неможливість України постачати зерно у звичайних обсягах.

Що втрачають країни світу

На думку французької газети “La Croix”, до збройного конфлікту, розв’язаного Кремлем, тільки на Росію та Україну припадало 30%. світового експорту пшениці. Україна, своєю чергою, забезпечувала до 50%. світової торгівлі насінням соняшника та олією.

Наразі майже 25 мільйонів тонн зерна, головним чином пшениці та кукурудзи, застрягли в Україні через російську блокаду Чорного моря. Це може мати серйозні наслідки, оскільки у світі можуть недоотримати до 34% пшениці та кукурудзи, що ввозяться до регіонів, відчувають постійну нестачу продовольства. Сюди входять Єгипет, Ємен, Ефіопія, інші країни. Їхнє населення страждає від недоїдання, а продовження блокади українських портів Чорного моря може погіршити становище.

Можливі шляхи та способи вирішення

Джерело фото

Країни ЄС вивчають сьогодні можливе постачання зернових культур через Румунію, Польщу чи навіть Білорусь. Якщо перші два варіанти є дуже реалістичними, то робота в цьому напрямку з Мінськом – проблематична. Сьогоднішня Білорусь – партнер Росії й від цієї ролі поки що відступати не збирається.

Для перевезення продуктів Брюссель пропонує два маршрути. Перший шлях передбачає автомобільні перевезення через Польщу. Як інший маршрут обрали водний шлях через румунський порт Констанца, обладнаний каналом, пов’язаним із Дунаєм. Таким чином, за даними Міністерства сільського господарства України, Північна Африка та Азія матимуть змогу отримувати від 700 000 до 750 000 тонн зернових на місяць.

Варто визнати, що таке рішення навряд чи перекриває те, що доставлялося морем, оскільки перевезення автотранспортом недостатньо налагоджені. З 1 до 22 травня вантажівками було перевезено лише 28 тис. тонн.

Зрештою, заради порятунку мільйонів людей від голоду західні країни готові призупинити на шість місяців санкції, запроваджені на продукцію хімічної галузі Росії.