Вівторок, 19 Березня, 2024

Мерія Одеси відмовляється ремонтувати бельгійські трамвайні зупинки

Останнім часом багато одеситів, особливо дослідники історії та культури міста виділяють серед його архітектурного надбання так звані бельгійські зупинки міського транспорту. Вони являють собою невеликі криті павільйони, зроблені з каменю або цегли, пише odessayes.com.ua

До нашого часу в Одесі збереглася 21 така зупинка, однак, десять з них приватизовані і часто перепрофільовані. Так, колишня зупинка на 9-й станції Великого фонтану, спроектована архітектором Мінкусом, служить сьогодні продуктовим магазином.

А, наприклад, одна з таких зупинок, прописана на розі вулиць Чубаєвської та Авдєєва-Чорноморського, знаходиться в занедбаному стані на території приватних володінь.

Зупинки-пам’ятники місту не потрібні?

Сьогодні стало відомо, що керівництво міста відмовилося від прийнятих раніше рішень з реставрації старовинних бельгійських трамвайних зупинок. Таким чином, виконком міськради має намір визнати втратили силу рішення від 25 липня 2019 року, за яким ремонт зупинок покладався на міське управління охорони об’єктів культурної спадщини.

В ту пору Павло Остапенко, який командував цим підрозділом міської інфраструктури, впевнено заявив про попередні розрахунки, підготовку проекту рішення та інші досягнення.

Як повідомляє прес-служба міськради, на ремонт зупинок грошей немає, а позабюджетного фінансування, на яке так сподівалися, поки не знайшлося.

Так, питання бюджету, фінансування, грошей стає все більш гострим. Ремонт зупинок-павільйонів може цілком поступитися місцем реконструкції якийсь школи.

А гроші-то можна знайти

Спробуємо підійти до питання інакше. У першій декаді грудня з’явилося повідомлення про те, що в мерії міста збираються закуповувати 11 автомобілів “Renault Sandero” за 5,1 мільйона гривень, тобто оплатити за одиницю товару 450 000 гривен. Не вдаючись в подробиця, що вартість покупки завищена, просто спитаємо себе, наскільки важлива сьогодні саме ця стаття витрат.

Не секрет, що сьогодні по місту створюються криті зупинкові криті комплекси, насичені рекламою. Напевно, вони зручні. Однозначно – вони потрібні. Але при цьому, також однозначно, не варто забувати про старовину, яка – частина історії міста. І старовинні павільйони зупинок – теж.

Звичайно, скаже інший обиватель, яка різниця? Різниці немає, якщо мова не йде про збереження історичного вигляду, про припинення “закадорріванія” (він назви будфірми “Кадорр”) міста. Адже будинки будуються, житлоплощі зростають. Але найчастіше це йде на шкоду старовини і врозріз з європейськими концепціями збереження історичного вигляду центру міст.

Втім, впадати у відчай, напевно, не варто: в кінці січня 2019 року до державного реєстру нерухомих пам’яток архітектури місцевого значення єдиним комплексом вписали чотири такі зупинки на дачі Ковалевського та Фонтанській дорозі. Тоді ж було внесено пропозицію про подібні заходи по відношенню до інших пунктів зупинок павільйонів, зокрема, на Люстдорфській дорозі, 6 (біля центрального входу 2-го Християнського кладовища), вулиці Маразліївській, 1/4 (Спеціальний літній павільйон трамвайної станції типу № 1, побудований за проектом архітекторів Мінкуса і Бєлкіна).

.,.,.,.