Неділя, 14 Серпня, 2022

Пригоди імператора Олександра Другого та його сина на Одеській залізниці

У розвитку Одеси, не кажучи вже про її народження, брали участь багато представників династії Романових, що править у Росії. Костянтин Костянтинович, князь-поет, онук імператора Миколи Першого, був опікуном Одеського артилерійського училища. Він особисто стежив за його створенням. До речі, цей імператор став першим представником Будинку Романових, хто відвідав Одесу. Було це в 1816 році, правда, на той час він був поки ще Великим князем і поки що не спадкоємцем престолу … Більше на odessayes.com.ua.

Подія на околицях станції Жмеринка

Пройшов деякий час, настав 1879 рік. До Одеси попрямував син Миколи Першого та дядько Великого князя поета – імператор Олександр Другий. Залізничний поїзд, який вирушив з Петербурга, під’їжджав до станції Жмеринка. Для зустрічі імператора туди попрямувала пристойна делегація працівників залізниці. Імператора, які зустрічають, звичайно, дочекалися. Але він прибув на станцію пішки. Виявилося, що неподалік Жмеринки імператорський склад зійшов із рейок.

Прийшовши на станцію, самодержець поцікавився, що насправді стало причиною інциденту. Йому пояснили технічну сторону питання і, переконавшись, що причина затримки мала, справді, техногенний характер, імператор пройшов далі на південь.

У тій історії був один тривожний для Олександра Першого момент. Річ у тому, що до цього він неодноразово ставав об’єктом замаху на своє життя. У квітні 1866 р. його намагався вбити революціонер Каракозов, а через рік – Антон Березовський, учасник польського народно-визвольного руху. На щастя для монарха, після тих страшних для себе подій він залишився живим.

У 1879 році, переконавшись, що ніякого злого наміру в аварії поїзда не було, імператор, за словами графа Вітте, поставився до всього “надзвичайно добродушно”.

І все ж рука терористів дісталася Олександра Другого. У 1881 році замах на нього таки вдалося і цар загинув… На престол зійшов його син – Олександр Третій.

Побоювання передостаннього імператора

Будівля одеського вокзалу в 1879 році

Новий самодержець, як і батько, дуже боявся замахів. Перший час, вже володар верховної влади, він нікуди не виїжджав зі свого палацу в Гатчині. Але справи держави змусили її переміщатися.

Передостанній російський імператор в Одесі ніколи не був, але Одеською залізницею їздив. 1889 року біля станції Борки поїзд набрав велику швидкість, а паротяг розхитався настільки, що пошкодив рейки. Весь склад звалився з насипу.

Тоді імператор приймав їжу в столовому вагоні. Відчувши щось незвичайне, він швидко скочив на ноги і встиг підставити свої досить міцні спину та плечі під дах, що падав на тих, хто був поруч. Завдяки такій рішучості було врятовано кілька життів, у тому числі й імператорське.

Коли ситуація трохи розрядилася, імператор, за спогадами графа Сергія Вітте, вийшов зі зруйнованого вагона, заспокоїв усі, хто був поруч і навіть надав допомогу постраждалим.

На щастя, катастрофа у Бірках не призвела до загибелі людей. Лише кілька людей зазнали незначних поранень. Покарання ніхто не поніс, проте санкції все ж таки з’явилися. Було звільнено з посади міністра шляхів сполучення. Відправили у відставку начальника управління тієї ділянки залізниці, на якій сталася НП. З приводу цього рішення багато працівників жалкували, оскільки В. Салов, який працював на цій посаді, був розумним та освіченим інженером-шляховиком.

У самій Одесі неодноразово бував Микола Другий, який особисто був присутнім на ст. Одеса-Товарна у 1904 році під час відправлення військ на Далекий Схід для участі у війні з Японією. Цей факт, як і інші відвідування Миколою Олександровичем Романовим нашого міста та його околиць, заслуговують на окремий опис. 

.